پروژه مدیریت پایدار منابع آب شهر مشهد

International-Water-Day

مدیریت پایدار به معنی مدیریت درازمدت است. سیستم های منابع آبی را که قادرند تقاضاهای متغیری رادر زمان بدون از بین رفتن سیستم آنها براورده کنند پایدار می نامند تعریف مدیریت منابع آب بسته به استفاده های متعدد از این منابع با ارزش: تولید نیرو، آبرسانی ( کشاورزی، صنعتی و مسکونی) ، تفریحی و اکولوژیکی متغیر می باشد. بیشتر این استفاده ها مستلزم این است که مدیریت سیستمهای منابع آب در برگیرنده کنترل، بهبود یا حفاظت کمیت و کیفیت آب موجود باشد. در این پروژه نیز مدیریت پایدار منابع آب به عنوان یک موضوع استراتژیک انتخاب شده است که هدف از انتخاب موضوع مدیریت پایدار منابع آبی می باشد که در دسترس شهر مشهد قرار دارند و برای مصارف مختلف شهری مورد استفاده می باشند.

از این رو، یکی از پروژه های استراتژیک شرکت نانو محیط زیست چکاوک در سال های اخیر پروژه ای بین سازمانی در زمینه مدیریت پایدار منابع آبی در سطح شهر مشهد است.

طی این پروژه ابتدا تمامی منابع آبی سطحی و زیرزمینی شهر مشهد شناسایی شدند، در مرحله بعد آلودگی های بیولوژیک، فیزیکی و شیمیایی این منابع بررسی و درونیابی شدند. از دیگر اقدامات مهم می توان به تعیین مدل SWOT برای تمامی منابع آب در شهر مشهد اشاره کرد، بدین ترتیب نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید در رابطه با منابع آبی مورد بررسی قرار گرفت.

در نهایت نیز استراتژی های لازم برای حفاظت و کنترل منابع آبی در شهر مشهد توسط تیم پژوهشگران، ارائه شد.